U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Lik-op-stuk beleid bij verzekeringsfraude

Wie door zijn of haar verzekeraar wordt betrapt op verzekeringsfraude, kan voortaan een boete opgelegd krijgen van 532 euro.

“Wie fraudeert, krijgt direct de rekening gepresenteerd”

Met deze nieuwe maatregel gaat het verbond van Verzekeraars de strijd aan tegen de toename van fraudegevallen in verzekeringskwesties. Fraudeurs worden harder aangepakt en potentiële fraudeurs moeten door het beleid worden afgeschrikt.

Toename fraudegevallen

De laatste jaren is het aantal fraudegevallen flink toegenomen. In 2015 werden 8336 gevallen vastgesteld waarbij was gesjoemeld met verzekeringen, ruim 7 procent meer dan in het jaar ervoor. Met het onderzoek naar de fraude is in totaal 79 miljoen euro gemoeid.

Hogere premie

Ook eenvoudige fraude leidt er volgens het Verbond van Verzekeraars toe dat de premie van klanten jaarlijks hoger is, waardoor klanten jaarlijks te veel betalen. Verzekeraars gaan hun eigen onderzoekskosten naar fraude nu via een vaste schadevergoeding direct verhalen op de daders.

Directeur Richard Weurding van het Verbond maakt het lik-op-stukbeleid op 25 augustus 2016 bekend. Weurding: “Wie fraudeert, krijgt direct de rekening gepresenteerd”.

Naast het opleggen van een boete zullen verzekeraars ten onrechte uitgekeerd geld terugvorderen. Ook wordt aangifte gedaan.

Gelegenheidsfraude

De maatregel is bedoeld om mensen die op kleine schaal frauderen harder aan te pakken. Bij grote verzekeringsfraude, bijvoorbeeld als er bedragen van tienduizenden euro’s mee gemoeid zijn, deed de verzekeraar al aangifte.

Vaak is er echter sprake van gelegenheidsfraude. Een woordvoerder van de branchevereniging zegt:

“Mensen die al schade hebben door bijvoorbeeld een inbraak of een aanrijding, doen er in zo’n geval een schepje bovenop. Zo zou naast hun televisie ook hun iPad zijn gestolen, of worden er deuken aangewezen die al voor de botsing in de auto zaten. Dit soort fraude werd voorheen in principe niet beboet.”

Vergissingen

Bij gevallen waar sprake kan zijn van een vergissing wordt nog wel eerst contact opgenomen met de verzekerde, zodat een eventuele fout of vergissing kan worden hersteld. Als echter direct duidelijk is dat het om verzekeringsfraude gaat, wordt direct tot actie overgegaan en kan de dader een boete verwachten.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op