U gebruikt een verouderde browser. Update uw browser voor een betere en veiligere ervaring.update

Kop-staartbotsing en letselschade: wie is aansprakelijk?

Als er een verkeersongeval plaatsvindt op de snelweg of in de file, dan is er vaak sprake van een kop-staartbotsing. Dit is een ongeval waarbij u door een andere auto van achteren wordt aangereden.

Kop-staartbotsingen komen in Nederland door de drukte op de wegen, het gebruik van smartphones en andere afleidingen veel voor. Door een kop-staartbotsing kunnen betrokkenen (ernstige) letselschade oplopen, zoals een whiplash of zelfs een dwarslaesie als het gaat om een botsing met een hoge snelheid.

Wie is aansprakelijk bij een kop-staartbotsing? Is dat altijd de achteroprijder?

Achteroprijder niet altijd aansprakelijk

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de achteroprijder niet altijd aansprakelijk bij een kop-staartbotsing. Ook de bestuurder van de voorste auto kan tijdens een verkeersongeval aansprakelijk zijn wanneer deze onrechtmatig heeft gehandeld.

Als deze situatie zich bij de voorste automobilist voordoet, dan is er meestal sprake van abrupt remmen zonder verkeersnoodzaak of het wisselen van rijstrook zonder de richting aan te geven. De achterliggende partij kan door deze onverwachte situaties mogelijk niet op tijd remmen, waardoor een botsing ontstaat. Mits de achterliggende partij voldoende afstand heeft gehouden, is de voorligger in deze gevallen aansprakelijk.

Aansprakelijkheid erkennen door verzekeraar

Hoewel het duidelijk kan zijn wie de botsing heeft veroorzaakt, moet de verzekeraar de aansprakelijkheid wel formeel erkennen voordat u een schadevergoeding kunt claimen. Bij een kop-staartbotsing ontstaan soms langdurige en ingewikkelde discussies over de aansprakelijkheid. Als u het samen niet eens wordt, dan kunt u naar de rechter. Soms is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid.

Om te bewijzen dat de andere partij aansprakelijk is, kan het helpen om bewijsmateriaal te verzamelen. U kunt hierbij denken aan:

  • Verklaringen van getuigen. Bijvoorbeeld van inzittenden of mensen die het ongeluk hebben zien gebeuren.
  • Politierapport.
  • Een schadeformulier waarop de toedracht van het ongeval is genoteerd.
  • Dashcambeelden.

Nadat de aansprakelijkheid door een van beide partijen erkend is, kan de schadeclaim worden ingediend.

Berekening letselschadevergoeding kop-staartbotsing

De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van het letsel en welke gevolgen dit heeft voor de toekomst. Door letselschade kunt u (tijdelijk) arbeidsongeschikt raken. Ook kunt u te maken krijgen met emotionele schade door pijn en gederfde levensvreugde. Hiervoor bestaat de vergoeding ‘smartengeld’.

Om tot de juiste hoogte voor de letselschadevergoeding te komen, heeft u de kennis en expertise nodig van een letselschadeadvocaat.

Letselschadeadvocaat Utrecht

Geen enkele verkeerssituatie is hetzelfde. Een letselschade advocaat van Utrecht Letselschade Advies kan u informeren over de juiste aanpak bij het verhaal van uw schade. Wij hebben ruime ervaring bij de behandeling van letselschade na een verkeersongeval en smartengeld. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Meer informatie over onze dienstverlening bij letselschade?

Pierre van Geffen

Het beroep van advocaat is mij op het lijf geschreven. Ik adviseer, onderhandel en procedeer. Daarbij stel ik altijd het belang van mijn cliënt voorop en ga ik voor maximaal resultaat.

Neem contact op